Therapy's Nest Κέντρο Ειδικών Θεραπειών & Ψυχικής Υγείας

Η δύναμη της συνεργασίας: Γονείς & εργοθεραπευτές

Μικρές νίκες, μεγάλα αποτελέσματα

Φανταστείτε τη στιγμή που το παιδί καταφέρνει να φορέσει μόνο του τα παπούτσια ή
να ολοκληρώσει μια απλή δραστηριότητα χωρίς βοήθεια. Αυτές είναι μερικές από τις
μικρές νίκες, που κατέχουν, ωστόσο, τεράστια σημασία! Και αυτές δεν συμβαίνουν
μόνο στο θεραπευτήριο, αλλά στο σπίτι, όταν οι γονείς συνεργάζονται ενεργά με τον
εργοθεραπευτή.

Η δύναμη της καθημερινότητας

Η εργοθεραπεία δεν περιορίζεται στις συνεδρίες. Η πραγματική πρόοδος εμφανίζεται
όταν οι στρατηγικές και οι στόχοι της θεραπείας εφαρμόζονται στην καθημερινή ζωή. Η
οικογένεια αποτελεί το πιο σημαντικό περιβάλλον για το παιδί, εκεί όπου μαθαίνει,
εξελίσσεται και εφαρμόζει όσα μαθαίνει στη θεραπεία. Ο εργοθεραπευτής δεν
δουλεύει μόνο με το παιδί, αλλά καθοδηγεί και τους γονείς, δείχνοντάς τους
πρακτικούς τρόπους για να ενισχύσουν την ανάπτυξη του μέσα από απλές
καθημερινές στιγμές, όπως η προετοιμασία για το σχολείο ή το παιχνίδι στο σπίτι.

Τα οφέλη της συνεργασίας

Έρευνες δείχνουν ότι η συμμετοχή των γονέων δεν είναι απλώς βοηθητική, αλλά
καθοριστική για την πρόοδο του παιδιού. Όταν οι γονείς συμμετέχουν ενεργά στην
θεραπεία, τα παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες παρουσιάζουν σημαντικά καλύτερα
αποτελέσματα σε κινητικές, κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες. Παράλληλα, οι γονείς
νιώθουν πιο δυνατοί, αποκτούν αυτοπεποίθηση και κατανοούν καλύτερα τις ανάγκες
του παιδιού. Όταν εφαρμόζουν στο σπίτι όσα μαθαίνουν από τον εργοθεραπευτή,
μικρές νίκες μετατρέπονται σε σταθερά επιτεύγματα, και η καθημερινότητα γίνεται πιο
αρμονική.

Ρουτίνες που κάνουν τη διαφορά

Οι καθημερινές ρουτίνες είναι κρίσιμες και σε συνδυασμό με τις συνήθειες αποτελούν
τη βάση για την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Όταν οι γονείς εφαρμόζουν σταθερά όσα
μαθαίνουν, δημιουργούν ένα σταθερό περιβάλλον όπου το παιδί μπορεί να εξασκήσει
και να εδραιώσει τις νέες του δεξιότητες.

Η δύναμη της κοινής προσπάθειας

Σύγχρονες μελέτες επιβεβαιώνουν ότι η οικογενειοκεντρική προσέγγιση (δηλαδή ο
σεβασμός για τα παιδιά και τις οικογένειές τους, η αναγνώριση της αξίας του
αντίκτυπου της οικογένειας στην ευημερία του παιδιού και η συνεργασία μεταξύ
οικογενειών και παρόχων υπηρεσιών) είναι καθοριστική για την επιτυχία της
θεραπείας. Η συνεργασία δεν αφορά μόνο ενημέρωση. Πρόκειται για την ενεργή
συμμετοχή, όπου γονείς και εργοθεραπευτές θέτουν κοινούς στόχους και
ενσωματώνουν τις στρατηγικές στην καθημερινότητα του παιδιού.
Στο τέλος της ημέρας, η συνεργασία αυτή μετατρέπει τις καθημερινές προσπάθειες σε
μικρές επιτυχίες με το παιδί να γίνεται πιο ανεξάρτητο και οι γονείς νιώθουν πιο
δυνατοί!

Κουτσολέλου Ράνια,
Εργοθεραπεύτρια BSc

Πηγές

Ashcraft, L. E., Asato, M., Houtrow, A. J., Kavalieratos, D., Miller, E., & Ray, K. N. (2019).
Parent empowerment in pediatric health care settings: A systematic review of observational
studies. Patient, 12(2), 199–212. https://doi.org/10.1007/s40271-018-0336-2

Clark, F. (2000). The concepts of habit and routine: A preliminary theoretical synthesis. OTJR:
Occupation, Participation and Health, 20(1 Suppl), 123S–137S.
https://doi.org/10.1177/15394492000200S114

Graham, F., Rodger, S., & Ziviani, J. (2009). Coaching parents to enable children’s
participation: An approach for working with parents and their children. Australian
Occupational Therapy Journal, 56(1), 4–12.
https://doi.org/10.1111/j.1440-1630.2008.00736.x

Lin, C.-L., Lin, C.-K., & Yu, J.-J. (2018). The effectiveness of parent participation in
occupational therapy for children with developmental delay. Neuropsychiatric Disease and
Treatment, 14, 623–630. https://doi.org/10.2147/NDT.S158688

O’Brien, J. C., & Kuhaneck, H. M. (2024). Η συνεργασία με την οικογένεια. Στο J. C. O’Brien
& H. M. Kuhaneck (Επιμ.), Case-Smith’s Εργοθεραπεία σε παιδιά και εφήβους (Αικ.
Κατσιάνα & Μ. Κουλουμπή, επιμ.; Π. Κοκκάρης, Π. Μπαρμπαγιάννης & Πτ.
Σκουλάτου, μτφ., σσ. 56–90). Αθήνα: Εκδόσεις Κωνσταντάρας

Antunes, A. A. M., & Vaz, D. V. (2021). Family-centered practice in a Brazilian rehabilitation
network service. Brazilian Journal of Physical Therapy, 25(5), 544–551.

https://doi.org/10.1016/j.bjpt.2021.02.003

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *